Words Of Wisdom
There's a vintage which
come with age and experience
Ford 26M Coupe P7B

Årsmodell : 1971

100% strøken og original bil

Ford P7 er en serie med store familiesalonger / sedaner produsert av Ford Tyskland mellom høsten 1967 og desember 1971.

26M har en lang liste med luksuriøse detaljer som resten av M serien ikke hadde, som automatisk girkasse, servostyring, soltak, tvillinglykter, større bremser foran og tonede vinduer. 26M har en V6-motor på 2550 cc.

Flott klassisk og tøff coupe om har det klassike vinyltaket, og med et design som ligner amerikanske fastback muskel biler fra sent 60 tall.

Om man ruller ned vindu foran og bak, uten midtstolpen og har takluken oppe, er det nesten som en cabriolet.

Citroën CX Turbo
Citroën CX Turbo 2

Mange mener CX var den siste “ekte” Citroën, også kjent som bilens svar på det flyvende teppe pga komforten.

Bare året etter lansering ble CX hedret som «Car of the year». En pris som ble stemt frem blant 49 motorjournalister fra 14 forskjellige europeiske land.

Bilen har også blitt brukt som offisiell regjering og/eller kongelig bil i Romania, Spania, Monaco, Portugal, Danmark, Luxemburg, Chile, Nederland, og ikke minst for vår egen Kong Harald her i Norge.

Citroën er et bilmerke som i alle år har vært kjent for å gå sine egne veier, både på design og tekniske løsninger. Hvem kan vel glemme legendariske modeller som ID/DS – «Padda» og CX

Med sine utallige futuristiske duppeditter og hydropneumatiske heve- og senketriks det nærmeste du kom tegneserienes Transformers, flere tiår før Steven Spielberg lagde filmen.

Og deretter CX. En betegnelse som henspiller på den franske forkortelsen for luftmotstand. Slektskapet med DS er lett å se. Et lavt og langstrakt coupéaktig karosseri med lokk over bakhjulene, og et interiør som preges av fremtidsrettede annerledestanker.

Om CX ser spesiell ut fra utsiden, blant annet med det konkave bakvinduet og frontruta med én vindusvisker, er det på innsiden det virkelig tar av. Her er flere brytere enn Jon Rønningen la i bakken, og de er like gjerne plassert på flymaskin-vis i taket som andre steder.

Avansert understell

Modellserien ble produsert fra 1974 til 1991, og nesten 1,2 millioner CX ble solgt i løpet av denne perioden.

Til tross for alle de snodige, men utspekulerte løsningene – når du først fikk bilen i fingrene, var det en helt nydelig bil å kjøre. Den var en aerodynamisk sensasjon da den kom, og til det sterke særpreget hørte Citroëns fantastiske hydropneumatiske understell. Bilen hadde også noe så avansert som fartsavhengig servostyring, noe som var ganske unikt den gang.

Det britiske bilmagasinet «Car» var et av mediene som fikk teste bilen da den var ferdigstilt, og de beskrev at å kjøre bilen var som å sveve på veien. Som et tankskip som kjørte over stille farvann. Fjæringen var så bra at både Rolls Royce og Mercedes Benz fikk kopiert den til bruk på deres Silver Shadow og 450 SEL.

Noen billigbil var den heller ikke, med en prislapp på ca. 260.000 kroner da CX 25 GTI Turbo var markedsklar tidlig på våren 1985.

Omregnet etter konsumprisindeksens priskalkulator, tilsvarer dette en pris på rundt. 657.000 kroner i mars 2019 – 34 år etter lanseringen på markedet.

Citroën CX Turbo
FORD XR3i

Ford Escort XR3i Cabriolet

Årsmodell : 1987 – Fantastisk klassisk og sporty utseende

På en varm, solrik dag er vel ingenting bedre enn denne 80 talls klassikeren.

Ford stolte på ekspertisen til det tyske selskapet Karmann for å produsere Escort Cabriolet. “Resultatet er imponerende,” sa Motor.

Hvor begynner man til og med å beskrive Ford Escort? Like britisk som en Cream Tea og like synonymt med Storbritannias bilhistorie som Mini. Det var en universell suksesshistorie fra start til slutt, og produksjonstall fra alle generasjoner av Escort løp inn i tall som var misunnelse fra alle andre bilprodusenter. Det kan ikke være mange mennesker der ute i 2020 som ikke har fått livene sine berørt på en eller annen måte av en Ford Escort.

Nøkkelen til Escorts suksess var det faktum at det var en modell og variasjon for alle – du ville ha en to, tre, 4 eller 5 dørs sedan luke eller eiendom? Ikke noe problem. Du ønsket en sparsom diesel eller en sporty bensin? Ikke noe problem. Selv om du krevde en arbeidshest bil, en bobil eller spenningen i vinden i håret, ikke noe problem, hadde Escort deg dekket.

MK3 Escort ble avduket for publikum i september 1980 (internt kodenavn Erika) og var en helt ny bil fra styling og mekanikk. Det eneste som ble overført fra de tidligere generasjonene av Escort, var virkelig navnet. Dette betydde at bilen avvek fra tradisjonell bakhjulsdrift og fulgte en trend som skjedde i bilindustrien på det tidspunktet da den produserte en vindtunnel design bakhjulstrekk (alle ledsagere som tidligere hadde vært salonger) klar til å omfavne Europa. Så godt mottatt var bilen at den faktisk vant den mye ettertraktede europeiske bilen i 1981.

Markedet for cabriolet i Nord Europa endret seg mye på slutten av 1970-tallet og begynnelsen av 1980-tallet. På et tidspunkt var valget av biler for entusiaster av frisklufts kjøring begrenset til spesialdesignede britiske sportsbiler som MG Midget og Triumph Spitfire, pluss en håndfull utenlandske Japanske, Franske og Italienske ekvivalenter.

Da Autocars søsterpublikasjon, Motor, vurderte Ford Escort XR3i Cabriolet i 1987, var den en av fire på markedet, de andre var Peugeot 205, Vauxhall Astra og Volkswagen Golf. Motor påpekte at Escort passet best til konvertering, fordi “det sammenleggbare taket har mer en støvel å sitte på grunn av bilens hatchback-design, og med hetten oppe er de tunge bakre søylene, som skjuler foldemekanismen, mindre iøynefallende”.

For å motvirke fraværet av et solid tak, hadde Escort en ekstra boks del langs lengden på tersklene og en forsterkende veltebøyle som spenner over kroppsbredden. “Ford er fornøyd med bilens stivhet til å gi den samme stramme fjæringsinnstillinger som den vanlige XR3i,” forklarte Motor.

1597cc CVH-motoren ble overført fra den vanlige XR3i, med toppeffekter på 104 hk ved 6000 rpm og 102 lb ft ved 4800 rpm.

Det flerlags lerret taket blir holdt på plass av to kroker og er lett å senke og reise. “Utenfra ser panseret faktisk ut som en hard-top,” sa Motor. “Støynivået øker uunngåelig når ståltaket på en bil erstattes av sammenleggbart lerret, men XR3i er spesielt godt utstyrt. I 110, med hetten oppe, er det bare den svakeste raslingen av vindstøy.”

FORD XR3i
TOYOTA CROWN

Toyota Crown Custom stasjons vogn

Årsmodell : 1971

2300 cc, 6 sylinder rekke motor, 4 girs manuell

Eneste Toyota Crown Custom i MS50 serien, 1968 til 1971 i Norge. Registrert som 7 seter, i bagasjerommet kan 2 seter foldes ut, og bli en 7 seter.

100% original og urørt stand

CROWN
TOYOTA CROWN

Toyota Crown Sedan Special 2300

Årsmodell : 1967

En Toyota Crown Sedan i MS 40 serien, den første Toyota Crown serien som ble eksportert til Europa. Styling ble sagt å være påvirket av den nylig introduserte Ford Falcon i 1960. Frontgrillenhar et lignende utseende som Imperial Crown (Chrysler) fra 1960, som taler til Toyotas ambisjoner om at Crown skulle være en stor, komfortabel sedan.

2300 cc 6 sylinder motor, manuell 4 girs
100% original stand

CROWN
Opel Kadett GSI Cabriolet

Årsmodell : 1988

Kadett E var en av de mest suksessrike bilene som GMs europeiske arm noensinne har bygget, og Opel tilbød den i alle former og størrelser.

Flott bil på en lun sommerdag, er komfortabel å kjøre, har servo, og instrument designet er hel digital og veldig futuristisk.

Med en komplett oppstilling som inkluderte en tre- og en femdørs kombi, en sedan og en stasjonsvogn, bestemte Opel seg for å avdekke en åpen toppversjon for sin kompakte konkurrent. Bertone designet bilen og bygde den i Torino. Plutselig hadde Golf Cabriolet og Ford Escort en tøff konkurrent på hjemmebane.

Kadett Cabriolet var basert på tre-dørs versjonen og inneholdt en lignende front med buede frontlykter på innsiden og kantete utsiden med hjørnemonterte blinklys. Opel bygde bilen med en sikkerhetsbue over mellom passasjerene foran og bak på grunn av sikkerhetsforskrifter.

Innvendig har Kadett Cabriolet sportsseter foran og to små seter bak.

Under panseret er en sterk 2,0 liter parret med en fem-trinns manuell girkasse. Opel var oppdatert på 80-tallet: markedsandel rundt 15 prosent, og Kadett ble av publikum og fagpressen oppfattet som en seriøs golfkonkurrent..

Den har et bra aerodynamisk design som fungerer bra, selv i dag, dette skyldes den mer skråstilte frontruten og den lave sitteposisjonen. Dette er ikke den eneste grunnen til at Kadett gjør at den var moderne for sin tid, med sikre kjøreegenskaper, uregjerlig plass og en stor, lett lastbart bagasjerom.

 

OPEL KADETT GSI
Peugeot 505 Turbo Injection

Årsmodell : 1988

Å komme inn i 505 Turbo Injection er som å falle ned i din favoritt sofa hjemme. Atmosfæren kan være sportslig luksuriøs, men du merker umiddelbart at bilen, som en ekte franskmann, setter begrepet velvære over alt annet.

Fantastiske kjøre egenskaper parret med flotte og komfortable velur seter.

Peugeot 505 var en stor familiebil i den øvre mellomklassen fra Peugeot, produsert i Frankrike mellom 1979 og 1992.

Modellen fikk helt fra starten svært god kritikk for både kjøreegenskaper og komfort, ikke minst på ujevn vei. Det siste er nok en viktig del av årsakene til populariteten i mange utviklingsland. God bakkeklaring var selvsagt også et bidrag her.

Bilen oppfører seg fint, og påførte tallrike førere av tyske premiummerker hakeslepp de ble passert med over 200 km/t på klokka på 80 tallet.

505 Turbo Injection med motoren foran og drift på bakhjulene. En turbomatet bensinmotor med to overliggende kamaksler, en rekkefirer på 2,2 liter, 180 hk, 0-100 km/t på pene 7.8 sekunder, toppfart på 230 km/t.

Peugeot 505 Turbo